Dekkskifte hos Mekonomen Jessheim ble utført av en ufaglært
Mekonomen Jessheim Bilverksted er et bilverksted her i Jessheim som blir vurdert til terningkast én av en kunde (altså meg) som bestilte nye vinterdekk til bilen sin.
Har vært innom Mekonomen Jessheim Bilverksted, eller Ullensaker Auto som de også heter, med min Volvo V70 for litt reperasjoner noen ganger nå. Denne historien viser hvilket lavnivå man kan synke til når det gjelder kompetanse og ikke minst kundebehandling. Det er nesten så jeg mistenker at de prøver å hevne seg for hendelse for et par år tilbake. Vi kan jo begynne med den aller først…
Pluggskifte hos Mekonomen Jessheim
En kveld merk jeg merket at min Volvo V70 ikke gikk på alle sylinderne, tenkte jeg at det var greit å bestille et pluggskifte og evt. at de byttet fordelerlokket. Jeg ringte Mekonomen Jessheim (Ullensaker Auto) og sa hva jeg ønsket å få gjort med bilen. De sa at jeg kunne levere den på morgenen og at de skulle bli ferdig i løpet av dagen, noe som var ok for meg siden jeg trengte bilen på kvelden.
Ca. et kvarter før stengetid ankommer jeg Mekonomen Jessheim Bilverksted – avdelingen for å hente bilen , og her er sånn ca. den samtalen gikk.
Jeg: «Skulle hente en Volvo V70»
Mekonomen mekaniker: «Skal vi se….nei, den er ikke ferdig.»
Jeg: «Men dere sa dere skulle fikse den i løpet av dagen? Det var dumt for jeg trenger bilen nå.»
Mekonomen mekaniker: «Ja, enig det.»
Jeg: «Ja, ja. Jeg får bare ta den med meg likevel» (Bilen gikk jo, om enn noe ujevnt).
Mekonomen mekaniker, litt irritert: «Ja, da blir det 650,- i feilsøking»
Jeg: «Feilsøking? Jeg sa jo hva dere skulle skifte. Jeg har ikke bedt om feilsøking. Bare gi meg nøkkelen nå»
Mekonomen mekaniker: «Nei»
Jeg: «Gi meg nøkkelen til bilen min!»
Mekonomen mekaniker: «Nei»
Jeg: «Vel, da får du skifte de pluggene som jeg ba om, da»
Mekonomen mekanikeren, nå veldig sint, drar av gårde til Mekonomen Jessheim sin bilrekvisita avdeling og kjøper plugger og fordelerlokk (tror jeg, for jeg har ikke kvitteringen…). Når han kommer tilbake og skifter dette på 10 minutter. Bilen går som en klokke.
Mekonomen mekanikeren er nå surere enn surest: «Her er bilen din»
Jeg takker, betaler og går. Tidenes dyreste pluggskifte, men alt jeg ønsket var å komme meg vekk derfra. Maken til dårlig service. Jeg bestiller hva jeg ønsker å få gjort med bilen. Hvorfor kan de da ikke bare gjøre den jobben? Den tok jo 10 minutter. Hvis det fortsatt er noe galt, så kan de ringe meg å si fra. Hvis jeg bestiller oljeskift med filter, så skal ikke noen feilsøke den bilen i en halvtime først? Og uansett feilsøking eller ikke. Bilen var ikke ferdig til avtalt tid, og ingen hadde sagt fra til meg om det. Jeg måtte møte opp personlig for å få den beskjeden. Det kan ikke være så vrient da telefoni har vært ganske vanlig i Norge siden 50-tallet.
Mekonomen Jessheim og nye sommerdekk
Føler at jeg er igang her nå, så vi kan ta dette med sommerdekkene også. På tampen av Juni 2020 tenkte jeg det var lurt å bytte til helt nye sommerdekk. Tanken på at de skulle «ta hevn» over at jeg var litt «streng» med de forrige gang, og kanskje gjøre et eller annet med bilen slo jeg raskt fra meg. Det var jo helt tullete.
Hvis du lurer på hvorfor jeg drar tilbake til Mekonomen Jessheim for å kjøpe dekk etter den opplevelsen med pluggskiftet så er vel svaret på det at jeg er lat. Mekonomen Jessheim er det det bilverkstedet som ligger nærmest der jeg bor. Dermed er det enklere å levere bilen på verksted og tusle hjem.
Den prosessen gikk veldig greit og med nye sommerdekk parkerte jeg bilen på gårdsplassen hjemme. Men da jeg skulle bruke bilen neste gang røyk fjæra på høyre forhjul og stakk rett inn i det nye dekket som igjen ble helt ødelagt. Ok, selv om fjæra var ganske ny, så må vel dette bare være ren uflaks? Så da var det bare å reise tilbake til Mekonomen Jessheim for å bytte fjær, samt det splitter nye dekket. Dette ble selvfølgelig lang dyrere enn alle de nye dekkene til sammen.
Også var det de vinterdekkene, da.
Jeg føler nå at jeg er en ganske god kunde hos Mekonomen Jessheim, og tenkte jeg kjører samme opplegget på vinterhjulene. Selve med stadig dårligere erfaring med dette bilverkstedet, gir jeg likevel Mekonomen Jessheim jobben med å sette helt nye vinterhjul på bilen. Hvorfor kunne jeg ikke bare dra til et annet verksted? Dette skulle jeg få angre på. Jeg er jo heller aldri tidligst ute med dekkskifte, og synes det var helt greit sommerføre langt uti desember. Så det er vel nærmere jul før jeg får levert inn bilen til Mekonomen Jessheim.
Denne gangen for jeg en melding om at bilen er klar til henting. Det første som slår meg er at det er store merkelapper klistret på dekkene. Disse skal tydeligvis nå slites av ute i naturen. Men det er vel sånn det skal være. Kanskje er disse store klistremerkene på dekkene miljøvennlig. Prøvde selv å få de av, men det gikk ikke i kulda.
I tillegg merker jeg med en gang at det er noe som har skjedd med rattet. Det virker ujevnt og knudrete, men tenker det rett og slett at det er blitt møkkete. Jeg kjører bare rett hjem og nok en gang står bilen på gårdsplassen med nye hjul. Denne gangen nye vinterdekk.
I disse koronatider er det hjemmekontor, som jeg forresten har hatt de siste 16 årene, så det er jo helt greit. Men det blir ikke så mye bilkjøring. Så etter et par dager tok jeg bilen til butikken. Da hadde det snødd litt og jeg merket først ikke at det var noe galt før jeg kom ut på «hovedveiene» her i Jessheim.
Jeg snur og kjører hjem igjen. Og da ser jeg det som jeg mistenkte. Venstre bakhjul var helt flatt. Helt nytt dekk er felgkjørt og ødelagt, og jeg blir lettere irritert. Siden det er rett før jul og kjempestress sender jeg bare en e-post og klager. Mekonomen Jessheim ber meg komme med bilen så de kan se på saken. Det er liksom enklere sagt enn gjort, da det innebærer at jeg må skifte det hjulet først. Jeg venter til julestresset er over og tar det på nyåret.
Rattet smuldrer opp
29. Desember tar jeg også kontakt med Mekonomen Jessheim på e-post. Da skriver jeg følgende:
– Jeg hadde bilen hos dere for nye dekk før jul. Etter at jeg hentet bilen synes jeg rattet virket rart. Nå oppleves det som «smuldrete» og det er klart at dere har hatt på noe som har «løst opp» rattet. Det har ikke vært slik før. Jeg vet ikke hva dere har brukt (antibac e.l), men rattet virker ødelagt. Kommer innom på nyåret med bilen, så dere kan se selv.
Mekonomen Jessheim svarer: – Hei, høres veldig rart ut, dette må vi se på, kom innom når du vil på nyåret så får vi kikket på dette…
Før jeg kunne dra bort til verkstedet måtte jeg få luft i bakhjulet. I 15 minusgrader står jeg med en stor sykkelpumpe og klarer faktisk å pumpe opp bakhjulet som har stått uten luft et par uker. Men da jeg skulle kjøre bort til verkstedet gikk venstre forhjul av felgen, noe jeg merket litt raskere enn med venstre bakhjul, da bilen bare stod å sluret og jeg ikke kom meg av flekken.
Sånn så venstre forhjul ut etter hjulskiftet hos Mekonomen Jessheim:
Jeg skriver på nytt til verkstedet:
– Dekkskiftet jeg fikk gjort hos dere med nye dekk har vært en katastrofe (enda verre enn forrige gang da ganske ny fjær røyk på vei ut av gårdsplassen). Sånn så det ut nå etter at jeg har skulle kjøre til dere for at dere skulle se på det ødelagte rattet. Dette er andre hjulet som nå er ødelagt.
Mekonomen Jessheim svarer:
– Hei, men i alle dager, hva i all verden skjer her? Kan du få bestilt kranbil og få bilen hit?
Kranbil? Det høres dyrt ut. Heller ingen sykkelpumpe kunne hjelpe meg her. Ikke fordi jeg ikke prøvde. Tok det som trening og holdt på med det hjulet for å pumpe det opp, mitt i beste arbeidstid. Det gikk heller dårlig. Så da var det bare å finne fram et sommerdekk og skifte hjul midtvinters i kulda. Sånt er så irriterende fordi dette er akkurat det som jeg opprinnelig betalte verkstedet for å slippe. Man kan trygt si at humøret ikke var helt på topp nå.
Om litt får jeg endelig skiftet hjul og jeg leverer bilen hos Mekonomen. Jeg klager på både dekkskiftet og ratt og sier de må gå over felgene, avbalansere på nytt, samt bytte venstre bakhjul som er felgkjørt. I tillegg må dere fikse det rattet. Fyren bak skranken sier ok, dette skal vi se på. Jeg går ut derfra og tenker at nå ordner dette seg. Orker ikke mer trøbbel nå. Lite visste jeg da at trøbbelet såvidt hadde begynt.
Så hva gjør de hos Mekonomen Jessheim?
Vel, før jeg svarer på dette, så må jeg først fortelle hva jeg hadde gjort som tidligere har jobbet mye med bilservice, biler og ikke minst dekkskifte (sikkert 1000 hjulskift i min karriere).
Jeg ville ha strammet opp den fyren som utførte denne jobben. Så hadde jeg byttet ut det ødelagte hjulet. Dette var ikke akkurat et 21 tommers Tesla hjul til 5000,- men et superbillig hjul av typen Mezzias (eller noe sånt) , rett fra Kina, som sikkert kostet et par hundrelapper i innkjøp. Så hadde jeg pusset over felgene som jeg alltid gjorde når vi la nye dekk på brukte felter. Smørt godt på med dekkpasta, og kontrollert at det var 100% tett. Også hadde jeg innrømmet at det rattet ble påført et middel det ikke tålte og funnet en løsning på dette sammen med kunden. Også kanskje det viktigste….Jeg hadde beklaget så mye for alle problemene som dette hadde forårsaket.
I den jobben jeg har nå hadde jeg ikke engang fakturert kunden hvis han ikke var 100% fornøyd. Og sånn må det være. Jeg har levd av fornøyde kunder siden 1996. Det er den eneste måten å drive en forretning på. For hva tror du skjer? Fornøyde kunden kommer tilbake. Alltid!
Mekonomen Jessheim (og kjedekontoret sentralt) velger en litt annen framgangsmåte.
11 dager går
…før jeg får en e-post fra bilverkstedet. Ja, de virket ivrige på å få bilen. Fikk jo en følelse av at dette var noe de skulle se på med en gang da jeg leverte bilen. Men nei, her går det altså 11 dager før jeg får følgende e-post fra Mekonomen Jessheim:
Vi har gått igjennom våre rutiner når det gjelder dekk omlegg og har hatt kontakt med leverandør av dekkene. Vi finner ingen svikt i våre rutiner. Vi har også feilsøkt og sett på hjulene dine. Det viser seg at det er mye rust og bobler i felgene dine som gjør at det ikke blir tett. Dette får vi ikke pusset bort. Her må felgene skiftes. Jeg har prøvd å sjekke rundt vedr brukte felger men finner ingen som har på lager.
Vi kan nå trygt beskrive mitt reaksjonsmønster, fra lettere irritert, til sjokkert, så enda mer irritert, for så å ende opp i forbanna. Dette skjedde under 3 sekunder.
Jeg regelrett hamrer løs på tastaturet og forklarer at dette er MONTERINGSFEIL, og forklarer hva som ikke er gjort her og hva som burde ha vært gjort. Og hva har de tenkt til å gjøre med det ødelagte rattet? Jeg krever at de skal fikse bilen og rattet. Deretter bestiller jeg nytt tastatur fordi noen av tastene løsnet i denne prosessen.
Daglig leder i Mekonomen Jessheim responderer etterhvert med følgende svar:
Hvis du har jobbet på dekksenter så regner jeg med at du kjenner til problemstillingen. Vi har pusset rent for rust i kanter slik vi alltid gjør når man ser slike dårlige felger. Men i dette tilfelle slipper luften igjen. Og som du sikkert er kjent med har ikke dekkpasta muligheten til å tette mellom rust og dekk i alle tilfeller. Dekkpasta er selvfølgelig brukt, dette brukes for å lette monteringen av dekkene på felgene i dekkmaskinen. Vi har på ingen måte ødelagt bilen din. Og vi har heller ikke brukt noe kjemikalier på rattet ditt. Det er tørket over med desinfeksjon som kreves i disse tider. Vi skal prøve en runde til å pusse av felgene dine. Som du skjønner her er det felgene dine som er problemet og ikke dekkene. Bilen din skal være klar i ettermiddag kl 16.00 Det understrekes at vi kan ikke stille noen garanti på at luften vil holde seg på plass. Hvis luften slipper igjen bør felgene skiftes.
Altså det som står her viser bare enn sånn utrolig kunnskapsløshet og inkompetanse, ja regelrett svindel på å prøve å selge meg nye felger. De har ikke klargjort disse felgene. Personen fra Mekonomen snakker om rust? Ok, det kan jo kanskje ha oppstått når den har stått på felgene ut på gårdsplassen noen uker. MEN…hvis det er rust og ujevnheter inne i felgene. Hvorfor setter de da helt nye dekk på disse felgene uten å gi kunden beskjed? Daglig leder i Mekonomen skriver at det ikke var brudd i noen rutiner på monteringen. Altså hvis de ser rust og ujevnheter og dekkene lekker luft, så står det altså i Mekonomen’s Jessheim rutiner, at man skal sende kundene hjem med en bil som kan lekke luft. Om de da havner på felgen så er det kundens feil. Mekonomen sentralt og ansvarlig for hele Mekonomen-kjeden er også helt enige i dette. Man skal IKKE få noe som helst beskjed om at felgene lekker luft.
Sannheten er kanskje heller noe sånt som dette:
De har tatt en fyr som står å koster bort i et hjørne og pekt på min gamle Volvo og tenkt at den er det ikke så farlig med. Dette kan en ufaglært gjøre. Denne personen kan lite eller ingenting om dekkmontering. Han eller hun har heller ikke brydd seg om å sjekke felger (fikset på ujevnheter), eller brydd seg om å kontrollere om det var tett. Dette MÅ man når man tar av gamle dekk.
For hvis det er sant det som de skriver i e-post til meg, så har de altså IKKE oppdaget masse rust og ujevnheter før de fikk igjen bilen den andre gangen? Eller de oppdaget det med en gang og likevel bestemt seg for å sende meg hjem med en livsfarlig bil som kan lekke luft på flere hjul uten at jeg har fått beskjed om det.
Dette er dekkrutinene Mekonomen Jessheim har fulgt og som er fulgt til punkt og prikke. Ikke noe feil med de i det hele tatt før jeg mister kontrollen i en sving fordi dekket går av felgen og jeg kjører inn i en fjellvegg med familie og unger.
Så jeg klager mer, både til daglig leder hos Mekonomen Jessheim og til kjedekontoret sentralt. De svarer bare at dette har ikke de noe med å gjøre. De har ingenting med med noe verksted drift. De er hevet over dette. Eller med andre ord. Vi bryr oss rett og slett ikke om det vi driver med. Vi skal bare ha pengene dine, og du bør bare holde kjeften din.
Så konklusjonen her er at kunden hadde skylda. Alle problemene som verkstedets monteringsjobb har medført er altså min feil. Du har jo en gamml bil!
Også var det dette rattet da…
Som overvåkne lesere har sett har Mekonomen Jessheim bekreftet at de har tørket over rattet med desinfeksjon som kreves i disse tider. Eller som de skrev:
» – Og vi har heller ikke brukt noe kjemikalier på rattet ditt. Det er tørket over med desinfeksjon som kreves i disse tider. «
Er ikke dette kjemikalier? Hm…må sjekke i ordboka. Store norske leksikon sier følgende:
Kjemikalier er en betegnelse på stoffer som brukes industrien, grunnstoffer eller kjemiske forbindelser. Alle stoffer i verden kan brukes som kjemikalier.
Etter at jeg har skrevet at dette rattet var som nytt før jeg leverte bilen for å få nye vinterdekk får jeg følgende svar fra Mekonomen Jessheim :
Rattet ditt har vi ikke skadet på noen måte. Det har helt vanlige slitasjeskader til å være 2002 modell.
Igjen, så er jeg en løgner og en bedrager. De har ikke gjort noenting for å skade dette rattet. Det er altså jeg som lyver om en skade for å prøve å svindle til meg en reparasjon eller nytt ratt.
Jeg vet med 100% sikkerhet at det rattet var glatt og fint og nesten som nytt, og det har jeg vitner på fra andre som også har kjørt bilen. Noe har de ødelagt den bilen og det kjennes nå ut som det virkelig er en gammel bil. Takk, Mekonomen Jessheim. Tusen takk skal dere ha.
Bare til informasjon til de som leser dette og ikke vet hvem jeg er. Jeg bryr meg svært lite om den gamle bilen, så hele det ratt-greiene er ikke noe som jeg kommer til å ta med meg i graven. Det som jeg bryr meg om er om jeg skal gå til et firma og betale for en tjeneste som gjør mitt behaglige liv ganske så ubehagelig og i tillegg bli beskyldt for å være en løgner og en svindler. Ingen vil betale for noe sånt. Det er jo ganske absurd! Men det er akkurat det jeg har gjort. Bladd opp 1000-lapper og ikke minst tapt mange timer arbeidstid i tillegg, og alt jeg får igjen er masse problemer.
Vel, vi går videre. Jeg har tydeligvis vært litt for krass i mailskrivingen for daglig leder i Mekonomen Jessheim runder av med en avsluttende melding:
Vi ønsker ikke den truende oppførselen din inn i kundemottak så gi gjerne beskjed når du henter bilen så kan vi legge nøklene ut på hjulet, og vi avslutter dette kundeforholdet her.
Jeg skriver tilbake at dette kundeforholdet er over når jeg sier det er over.
Rattsaken (ikke rettsaken) – er ikke over. At de sender meg hjem med et felgkjørte dekk er heller ikke greit. Men jeg har hentet bilen og alle hjul er helt tette. Denne gamle bilen står utenfor nå med luft i alle hjulene. Dag etter dag. Hvordan kan dette være mulig? Hva kan ha skjedd? Det må jo være guds hånd? Et mirakel! Jeg føler en plutselig trang til å lese noen ord fra bibelen.
Ødelagt ratt
Jeg sender en e-post til Mekonomen Jessheim med følgende tekst:
Etter å ha fått igjen bilen etter dekkskiftet hvor øvre del rattet er blitt ødelagt (gått i oppløsning) har jeg nå hatt kontakt med Juridisk avdeling i NAF. Vi har nå kommet fram til at det ønskes en skriftlig begrunnelse for hvorfor verkstedet ikke anser seg som ansvarlig for skadene som har oppstått på rattet.Iht. til e-post mottatt 29. kl. 08:13 er det bekreftet at ratte (sitat) «er tørket over med desinfeksjon som kreves i disse tider». Jeg ønsker i den forbindelse å vite hvilket «desinfeksjonsmiddel» som er brukt på bilen. Hva slags merke dette er.
Svaret jeg får fra Daglig leder i Mekonomen er som følger:
Vi anser oss ikke ansvarlig for beskyldningen du kommer med vedr ditt ratt.
Dette er fordi rattet var i denne tilstanden da bilen kom til verkstedet. Vi oppfatter dette som slitasjeskader.
Vi vil påpeke at rattet ditt er slitt mest på øvre del mens nedre del er blankt og fint. Noe som også er veldig vanlig slitasje som oppstår når bilen er nesten 20 år gammel.
Merket på desinfeksjonen er Scander.
Hun sier her altså at rattet var i denne tilstanden da bilen kom til verkstedet. Dette er altså en ren løgn. Jeg sender svaret over til NAF, også får vi se hva de svarer.
Fortsettelse følger. Sist oppdatert 8. Mars 2021.